טיפים יעילים לעבור את יום כיפור בשלום
 טיפטיפול צום יום הכיפורים     
דף הבית >> ספריית הטיפים שלנו >> טיפטיפול צום יום הכיפורים
   
בואו נעבור את הצום בשלום  

צום יום הכיפורים
איך לעבור את הצום בשלום
 
משצלחנו את ארוחות החג הדשנות של ראש השנה, הגיע הזמן להתכונן לצום שאחרי.
הכנה נכונה לצום הינה דבר מהותי אשר יכולה להפוך את הצום מתהליך מזיק לתהליך בריא המיטיב עם גופנו.
מי מאיתנו שצם, מקווה שהצום יעבור בקלות ונוכל לחזור לשגרה במהרה. לצורך כך הכנו עבורכם מספר עקרונות אשר יעזרו לכם לעבור את הצום בקלות ובצורה בריאה.
 
איך להפיק את המיטב מהצום

המזון מהווה כבסיס ראשי לבנייה ושמירה של גופנו במצב פעיל וחי. בחיי היום יום, אנו ניזונים ממגוון של מזונות אשר חלקם טובים ומועילים לגופנו וחלקם פוגעים ומזיקים לגופנו. אחת מהדרכים של הגוף להיפטר ממזונות מזיקים ופסולת הנאגרת במהלך החיים היא באמצעות מחלות אקוטיות אשר בעזרתן הגוף נפטר משאריות מזון, פסולות ועוד. דרכים חשובות נוספות הן בעיקר פעילות גופנית, פעילות רוחנית (כדוגמת מדיטציה, יוגה ועוד) ושינה איכותית.
אולם לא תמיד הגוף מצליח להיפטר מפסולת זו או אחרת אם בשל עומס פיזי, אורח חיים לחוץ, שינה מועטה או שאינה איכותית, שימוש באמצעיים תרופתיים אשר פוגעים בתהליכים חיסוניים ועוד... לכן, לכל אלו אשר מחליטים לצום את צום יום כיפור, צום זה יכול להוות הזדמנות לניקוי וטיהור הגוף אך חשוב להערך אליו נכון.
(יש לציין כי ישנם מגוון רחב של סוגי צומות וניקויים אשר איננו נותנים את דעתנו עליהם במאמר זה וכל צום צריך להיות מותאם באופן אישי לכל אדם ואדם).


נוסיף ונציין כי ישנם אנשים אשר הצום יכול להיות מאד מועיל עבורם ואלו נקראים ברפואה הסינית אנשים הנוטים להיות בעודף. דוגמאות לאנשים כאלו הינם אנשים בעלי משקל רב, אנשים עם פנים אדומות וסמוקות, זיעה מרובה, חוסר שקט, לחץ ומתח רב, אנשים אשר תזונתם גרועה במהלך היום-יום, אנשים גדולים ופעילים מאד, מחלות עור שונות הנובעות כתצואה מפסולת ולכלוך בגוף ועוד...
לעומתם אנשים רזים, חלשים, חיוורים, לחץ דם נמוך, פסיבים באופיים, אלו עם חולשה כללית או רגשית, הצום עלול להחליש אותם עוד יותר ועליהם להתכונן לצום באופן ניכר יותר. אנשים כאלו עלולים לחוש בסוף הצום חולשה יתרה, קור בקצוות הרגליים ו/או הידיים, ירידה בלחץ הדם, סחרחורת ועוד...
 
הכנה נכונה לצום, תעזור לנו להפיק ממנו ערך בריאותי טוב לגופנו, אחרת הוא יכול להוות מקור להחמרה או הופעה של סימפטומים ומחלות.
 
עקרונות למעבר הצום בהצלחה
 
על פי הגישה הסינית, לכל מזון ישנה אנרגטיקה המשפיעה על גופנו. ישנם מזונות מחממים, מייבשים, מקררים או מלחלחים וכל מזון תורם את תרומתו הבריאותית לגוף. בכדי לשמור על בריאות, עלינו לבחור מזונות בצורה מאוזונת מכל סוג של מזון.
עצם הצום עצמו, גורם להתרוקנות וחולשה ועל כן הוא נחשב, על פי הרפואה הסינית כבעל השפעה מייבשת (חסר בנוזלים) ומקררת. על-כן, המזונות אשר נבחר לפני הצום ולאחריו יהיו מזונות מחממים בעיקר ומלחלחים מעט.

דגשים לפני הצום:
בימים שלפני הצום מומלץ להמעיט בצריכה של מזונות הקשים לעיכול כדוגמת בשר אדום, נמעיט במזונות מייבשים כדוגמת פריכיות או קרקרים למינהם, נמעיט בצריכה של פחמימות פשוטות כדוגמת סוכרים, מלח וקפה הנחשבים כמייבשים. חשוב להימנע מקינוחים מתוקים אשר גורמים לצמא וגורמים לנפילות סוכר לאחר מכן.

מה כן:
בואו ונתחיל משתייה:
רובנו לוקחים את השעתיים שלפני הצום וממלאים את בטננו במים ככל הניתן. אין לכך שום ערך מבחינת הצלחת הצום ואנו בעיקר מעמיסים בכך על הכליות.
התהליך הנכון אמור להתחיל כבר ביום שלפני הצום. יש להעלות את כמות השתייה ולהגיע לפחות לשני ליטר שתייה ביום אך בפיזור לאורך היום. מהבוקר של יום הצום עד כניסת יום הכיפורים, חשוב להקפיד על שתייה של כוס מים אחת לפחות בשעה.
כמו כן, יש להקפיד לא לשתות משקאות המכיליים קפאין כדוגמת קפה, קולה, ספראייט קקאו, תה שחור וזאת כיוון שקפאין הינו חומר משתן. השתייה הטובה ביותר הינה מים.

מזון:
המזונות הטובים ביותר הינם מזונות אשר עברו בישול ארוך וספגו את החום מתהליך הבישול ובשל כך נחשבים כמזונות מחזקים ושומרי אנרגיה. דוגמאות טובות הינם החמין הידוע של סבתא, תבשילי דגנים או קטניות למינהן, מרקים עשירים בירקות כתומים או ירקות עם טעם מתקתקת כדוגמת גזר, קישוא, דלעת, בטטה.

וכאן דגש חשוב ביותר:
אל תנסו להאביס את עצמכם בארוחה האחרונה שלפני הצום. כמות אוכל גדולה הנכנסת לקיבה בבת אחת, לא תאפשר לקיבה לפרק את המזון וחלק ממנו פשוט לא יתעכל ופרט לתחושת שובע זמנית, לא הרווחנו מכך מאומה.
הדרך הנכונה היא בדיוק כמו בשתייה. חלקו את הארוחות כך שתהיו שבעים לאורך כל היום עד לצום ובארוחה האחרונה אכלו עד לשובע. לא מעבר.

 
לאחר הצום
 
ישנה דעה רווחת האומרת כי לאחר הצום אכילה של "משהו קל" כדוגמת סלט, יוגורט, פרוסה / קרקר עם משהו מתוק או עוגה קלה, נחשבים כארוחה טובה, אולם לא כך הדבר. לאחר הצום מערכת העיכול מעט נחלשה והיא זקוקה למזון חם ומבושל אשר תהליך הפירוק והעיכול שלו קל יותר, ויחזיר למערכת העיכול את האנרגיה הדרושה לתפקודה.
אל תפתיעו את מערכת העיכול ישר בארוחה כבדה, כדאי להתחיל בכוס תה חם כדוגמת תה שומר או קמומיל. למי שחשוב להמתיק, אנו ממליצם להמתיק בעזרת מולסה או לתת אורז.
לאחר השתייה, המתינו מעט והמשיכו עם מרק חם וטעים. לאחר המרק אפשר להמשיך עם ארוחה הדומה לארוחה שנאכלה לפני הצום כמוסבר לעיל.
מרק שאנו אוהבים להמליץ עליו לאחר הצום הינו
מרק מיסו צח (לחצו למתכון).


 

שיהיה צום קל לכולם

בברכת שנה בריאה וצום קל,
צוות
מרפאת עידנים
הבית לבריאות המשפחה
09-7430045
 
אהבתם? הטיפ עזר לכם?שתפו אותי בפייסבוק
בא לכם לפרגן או לשאול ? אתם מוזמנים לעשות זאת כאן למטה

אם הגעתם לדף זה דרך חבר ואתם מעוניינים לקבל מאתנו טיפים ומידע שיעזור לכם לשמור על בריאותכם,
לחצו כאן והירשמו לסדרת טיפים בנושאי בריאות
 
 
 
אתם מוזמנים לשאול, להגיב או להעיר כאן למטה
וכמובן להעביר את הטיפ החשוב הזה לכל מי שצם

 


Go Back  Print  Send Page

   תוכן אתר זה הינו לצורכי מידע בלבד ואינו מיועד לאבחנה או טיפול של כל מצב רפואי כל שהוא

עמוד הבית  |  צוות המומחים של עידנים  |  הקטנטנים של עידנים  |  מתנות לבחירתכם   |  סרטונים  |  צרו עמנו קשר

                        מפת האתר  |  חזור למעלה 

מרפאת עידנים | רחוב הצומת  9, כפר סבא | 09-7430045 | clinic@idanimclinic.co.il | כל הזכויות שמורות  |  צור קשר 
לייבסיטי - בניית אתרים