מרפאת עידנים - תזונה לאישה המניקה
הבית לבריאות המשפחה
 תזונה לאישה המניקה     
דף הבית >> תזונה לאישה המניקה
 
 
תזונה לאישה המניקה

 

אמא יקרה,

בחרת להעניק לתינוקך את המתנה החשובה בחייו, הנקה.

ראשית, כל הכבוד! זהו צעד שערכו רב כל כך שאין שני לו והוא משמעותי ביותר להתפתחותו של תינוקך בכל רבדי החיים ובקשר שלו אליך, כאם.

אבל, כיצד עושים זאת נכון ובצורה יעילה? הרי כשאת מניקה ודואגת להתפתחות תקינה של תינוקך, אין הרבה זמן לבישולים (למי שתקרא עד הסוף- מובטחים טיפים ומתכונים קלים ופשוטים להכנה).
תזונה נכונה בזמן הנקה תעזור לשמור על בריאות האם ותאפשר יצור חלב עשיר, איכותי ובכמות מספיקה עבור התינוק, ללא פגיעה בצרכי האם.

בתהליך יצור החלב גוף האשה משתמש בויטמינים, מינרלים וחומרים שונים אותם היא צורכת מהמזון. במקרה שתזונת האם אינה מאוזנת או חסרה, אותם החומרים הדרושים לתינוק, יילקחו ממאגרי האם ויווצרו אצלה חסרים תזונתיים (לדוגמא חוסר בסידן בתזונת אם מניקה יגרור שימוש במאגרי הסידן שבעצמותיה, מה שעלול ליצור בעיות שיניים ובטווח הארוך פגיעה בחוזק העצמות). לכן תזונה מאוזנת ובריאה חיונית ביותר למניעת מצבים שכאלה, וכמו כן מגדילה את כמות חלב האם.  

המזון המצוין לעיל הינו מזון אשר עשיר באבות מזון, ויטמינים ומינרלים החשובים לאם ולתינוק, משפר את ייצור חלב האם ואיכותו וקל לעיכול. כמו כן, ישנם סוגי צמחים אשר יכולים לעזור בייצור חלב אם והשבחתו, בהם ניתן להשתמש כחליטה חמה, קרה או כפורמולת צמחים נוזלית.

דגנים:

 קינואה ואמרנט (Amaranth, Quinoa): דגנים אלו, הינם עשירים ביותר בחלבון, קלים מאד לעיכול ולשימוש ועוזרים ביצור חלב והעשרתו.
שימושים: מרק, שילוב עם אורז רגיל, בישול עם ירקות (בדומה לאורז) או בכל דרך אחרת. ניתן אף להנביט.

 שיבולת שועל טרייה: דגן מומלץ ביותר. השיבולת מגבירה את ייצור חלב האם, מרגיעה ומשפרת את מצב הרוח, מומלצת במיוחד כארוחת בוקר בשילוב מעט תמרים, צימוקים, סוגי אגוזים למיניהם.

 אורז מלא: אורז מלא המבושל עם הרבה מים למשך מס'' שעות, יעיל גם הוא.

קטניות:
 

 אזוקי (Aduki Bean): קטנית קטנה שחורה, מאד מחזקת ובונה.

בישול: 1 חלק אזוקי ב- 5 חלקים מים, למשך 1 שעה, לשתות את הנוזל במהלך היום, ולאכול את הקטנית. ראי קישור ל"סוד הקסם של שעועית האזוקי"

 סויה: מהווה מנת חלבון מלא, מכילה אומגה 3 ומעודדת יצור חלב אם. ניתן לבשל פולי סויה מיובשים כמוסבר באזוקי.

 שעועית מש (Mung Bean): קטנית קטנה וירוקה הדומה מעט לאפונה. מומלץ להנביט ולבשל בכדי להפחית גזים.

 אפונה, עדשים, מש: שלוש קטניות מזינות ביותר.

ירקות:

  גזר: מייצר חלב ומאזן את הרמה ההורמונלית. לאכול כ-5 גזרים ביום או לשתות כוס מיץ גזר ביום, 5 ימים שבוע. ניתן גם להקפיץ גזר בשמן שומשום עד שמזהיב.
 אבוקדו: מקור מצוין לאספקת חומצות שומן בריאות המעשירות את חלב האם. 
 שומר: ירק מצוין ליצור חלב ומניעת גזים אצל התינוק, ניתן לאכול טרי בסלט או מבושל. (גם זרעי שומר מעולים לשימוש זה - פירוט בהמשך).
 סלק: מהווה מקור מצוין לברזל ולמינרלים. ניתן לאכול טרי בסלט או מבושל. הכי פשוט, להכניס לתוך סיר קטן עם מים (אפשר לא מקולף), לבשל כחצי שעה עד שמתרכך ואז לקלף בקלות, לפרוס ולאכול. 
 בטטה, דלעת: מכילות ויטמינים חיוניים וחשובות ביותר.
 נבטי אלפאלפה: עשירים ביותר, מעשירים ומשבחים את החלב. לאכול טרי, או להכין חליטה מהנבטים או מהזרעים עצמם.
 עלים ירוקים: תרד, עלי סלק, עלי בייבי, מנגולד- עשירים בסידן, ברזל וויטמינים.
 מזון מלכות, זרעי פשתן.
 תבלין הבזיליקום בשימושיו הרבים, עוזר ליצור נוזלים בגוף ולכן גם חלב אם.
 מומלץ להרבות במזונות עשירים בחומצות שומן חיוניות כדוגמת שקדים, אגוזים, דגים ומזונות עשירים בסידן כדוגמת טחינה משומשום מלא, עלים ירוקים, שקדים (קלופים), ברוקלי, כרוב...
 שומשום שחור: מומלץ להשרות במים ללילה, לטחון ולשלב עם כל מזון.

חלבונים:

 דגים, מעט בשר טלה ועוף, כבד עוף.
 חביתה + 1-1.5 כפיות של כמון כ-4 פעמים בשבוע. בכלל מומלץ להוסיף לבישול מעט כמון.
 אפשר לאכול גם ביצה רכה.

שתייה:


 חשוב ביותר להרבות בשתייה בתקופת ההנקה (לפחות 8-10 כוסות מים ביום). עדיף שהשתייה תהיה כזו העוזרת ליצור חלב והשבחתו.

 תה מזרעי שומר ותה קמומיל: תה שומר נפלא להפחתת גזים אצל האם והתינוק ומצוין להגברת יצור החלב. הקל ביותר הוא פשוט לרכוש תיונים של זרעי שומר (חפשו במדפי התה בסופרים) ולשתות פעמיים-שלוש ביום. להדוקים יותר, ניתן לרכוש זרעי שומר ולחלוט במים רותחים.

 חילבה: ידועה במסורות עתיקות כמשפרת איכות וכמות חלב אם (ניתן לרכוש כגרגירים ולהכין מהם רוטב או לקחת בכמוסות).

 תה אלפלפא, תה סרפד (ניתן להשיג בחנויות הטבע).

 מולסה: הינה ממתיק טבעי העשיר בויטמינים ומינרלים, במיוחד בברזל ומצויין להמתקת משקאות חמים וקרים.

יש להימנע ממזונות המייבשים חלב כדוגמת:


דוחן, נענע, מנטה, מרווה, קורנית (טימין) ושימוש רב בפטרוזיליה.
 מומלץ להמנע משתיית קפה ומשקאות אלכוהוליים המפחיתים את כמות החלב.

 
במקרה שהתינוק סובל מגזים, מומלץ להמנע מ:

 קפאין, שוקולד, קוקה קולה, מזון חריף, אלכוהול, תה מרווה, (לפעמים גם פטרוזיליה, שום, בצל חי, כרובית , קולרבי, צנון, כרוב, פלפל, פירות הדר ועגבניות)- כל אלה גורמים לטעם רע של החלב ויוצרים עוויתות מעיים אצל התינוק. חשוב לדעת שלא תמיד המזונות בסוגריים גורמים לגזים, לכן אין צורך להימנע מהם כבר מההתחלה. במידה ומתחילים גזים כדאי להתחיל באלמינציה ולברר איזה מזון ספציפי הוא שגורם לגזים.

 עישון יוצר טעם מר לחלב.

 

הבטחנו מתכונים קלים, אז בבקשה:

 מרק ירקות: את רוב הירקות שציינו (דלעת, בטטה, גזר, סלק ושאר ירקות שורש) ניתן לבשל במרק.  אפשר ואף מומלץ להוסיף למרק חצי כוס שיבולת שועל, עדשים, אפונה וכך לזכות מכל העולמות.

 מיץ גזר: למי שיש מסחטת מיצים קשים בבית, מומלץ לקלף מספר גזרים או סלק ולסחוט מיץ טרי ולהוסיף מספר טיפות שמן זית. את שיירי הגזר אפשר לערבב עם כפית דבש וכפית שמן זית ולאכול. אפשרות נוספת היא לרכוש מיץ טרי במיציה הקרובה לביתך :)

 תה זרעי שומר: כאן אין טריק, רק לקנות את התיונים. פשוט וקל להתחיל את היום עם תה שומר ועוד כוס תה כזו אחרי ארוחת הצהרים, גם תרגיע גזים וגם תשפר את איכות וכמות החלב.

 סלט סלק: מבשלים במים 3 סלקים בקליפתם עם 3 פרוסות לימון כחצי שעה-40 דק''- עד שמתרככים, מקלפים ומגרדים בפומפיה. מכינים רוטב המורכב מחצי כוס מים, 3 כפות לימון, כף סילאן, רבע כפית חרדל, מלח-פלפל.  מערבבים עם הסלק ושומרים בצנצנת. ניתן לשלב כתוספת לארוחה.

 להכין צלוחית אגוזים ופירות יבשים (טבעיים): שקדים קלופים, קשיו, אגוזי מלך, אגוזי מקדמיה, זרעי חמניות וזרעי דלעת, משמשים, אוכמניות, שזיפים, צימוקים ופשוט לנשנש לאורך היום (לשים לב לא להגזים בכמויות כי הם אמנם מיטיבים עם החלב, אך גם עלולים להשמין).

 לשלב בסלט עלים ירוקים: עלי בייבי, חסה, תרד, מנגולד (את כולם ניתן לבשל קלות), ספירולינה- אצות ים.

 פירות יער: מזינים ומחזקים את ייצור הדם ומצויינים למצבי אנמיה: פטל, ענבים שחורים, תותי עץ.

 למתקדמים: לחצו לקישור למתכון מרק עצם. מאד מזין ומחזק את האם.

 PREG-10:

פורמולת צמחים סינית ידועה המשמשת להגברת ייצור חלב אם והשבחתו. מצויינת לשימוש במיוחד בתחילת תהליך ההנקה לצורך האצת ייצור החלב ומניעת קשיים ראשוניים.

את הפורמולה ניתן להשיג במרפאה בעלות של 90 ש"ח.


 
להזמנת הפורמולההכניסו את פרטיכם בתיבת הרישום וניצור עימכם קשר בהקדם
 
[[ טופס מוטמע]]

אמא יקרה,

תינוקך הוא האוצר שלך. הקפידי לשמור על כללי בריאות נכונים וגידולו של ילדך יהיה מהנה וקל.

אנו מזמינים אותך להיכנס לקישור הזה ולהוריד את "המדריך השלם להתפתחות התינוק". מדריך שילווה אותך ואת תינוקך בכל שלבי ההתפתחות, שלב אחר שלב.

בנוסף, אל תהססי. בכל שאלה, קושי או בעיה, צרי עמנו קשר. אנו מלווים הורים ומשפחות רבות בכל נושא הקשור לגידול והתפתחות תינוקות ושמירה על בריאות המשפחה. לפעמים הפתרון הוא כל כך פשוט, שרק צריך לשאול.

 
מאחלים גידול מהנה ובריאות לך ולתינוקך,

צוות מרפאת עידנים,
הבית לבריאות המשפחה
09-7430045

 
 
 
אהבתם? הטיפ עזר לכם?  שתפו אותי בפייסבוק

בא לכם לפרגן או לשאול ? אתם מוזמנים לעשות זאת כאן למטה
הגעתם לכאן במקרה? אתם רוצים לקבל עוד טיפים שיעזרו לכם לשמור על בריאותכם ובריאות משפחתכם?

   תוכן אתר זה הינו לצורכי מידע בלבד ואינו מיועד לאבחנה או טיפול של כל מצב רפואי כל שהוא

עמוד הבית  |  צוות המומחים של עידנים  |  הקטנטנים של עידנים  |  מתנות לבחירתכם   |  סרטונים  |  צרו עמנו קשר

                        מפת האתר  |  חזור למעלה 

מרפאת עידנים | רחוב הצומת  9, כפר סבא | 09-7430045 | clinic@idanimclinic.co.il | כל הזכויות שמורות  |  צור קשר 
לייבסיטי - בניית אתרים