מרפאת עידנים - כל המיתוסים, הסודות והגילויים בנושא חלב הפרה
 כל המיתוסים, הסודות והגילויים בנושא חלב הפרה     
דף הבית >> ספריית הטיפים שלנו >> כל המיתוסים, הסודות והגילויים בנושא חלב הפרה
 



כל המיתוסים, הסודות והגילויים בנושא חלב הפרה

מאמר המשך למאמר "הי סידן לאן אתה בורח?"

 

חלב. כבר נאמר עליו הכל והציבור לשמחתנו מתחיל לשאול, לקרוא, להתעניין ולהבין.

המשפט "שלוש כוסות חלב ביום, זה בריא", כבר אינו נחלת הכלל ומרבית הציבור מתחיל להיות מודע לנזקי החלב ואף לדרכי השיווק חסרות האתיקה בתחום.
 

שאלתם את עצמכם פעם מדוע אנו צורכים מוצרי חלב?

לפי מאות הורים אשר מילאו את הסקר הזה (נשמח אם תמלאו גם) וכן מהמפגש שלנו במרפאה עם מאות משפחות, התשובות לשאלה זו הן:

1. קל, פשוט ונוח. אין פשוט מלפתוח יוגורט או למזוג חלב לכוס.
2. מקור עיקרי וחשוב ביותר לסידן.
3. מקור נהדר לחלבון.
4. מעדני החלב ומוצרי החלב פשוט טעימים ביותר.
5. ככה הרגילו אותנו/ גדלנו עליהם.
6. מזון בריא החשוב לגוף.

 

האם זה באמת כך?
 
בואו ונכיר מספר עובדות מעניינות אשר גורמות לתשובות מעלה להראות מוזרות. אבל לפני כן, בתחתית דף זה אספנו לכם קישורים רבים ואף מחקרים מבוססים בכדי שתוכלו להרחיב ולהעמיק אם תחפצו.


 "החלב הוא מקור עיקרי לסידן" - האמנם?
עמים ושבטים רבים בעולם כולו, אינם צורכים חלב כלל, אבל הם אינם סובלים מחסר בסידן ורמת האוסטאופורוזיס אצלם מהנמוכות בעולם.
לעומת זאת, בארצות סקנדינביה ובישראל, צריכת החלב היא מהגבוהה בעולם ומחלת האוסטאופורזיס גם כן.
נכון, זה לא נשמע הגיוני ולכן בקישור הזה, כאן תוכלו להרחיב את הידע שלכם בנושא מיתוס הסידן, חלב ומחלת האוסטאופורוזיס

 בני האדם הם בעלי החיים היחידים שצורכים חלב לאחר גיל ינקות:
נכון, אנחנו ראשונים בשרשרת המזון, אך גופנו אינו שונה משאר בעלי החיים בצרכיו הבסיסים וחלב נועד לצריכה בגיל צעיר. הבעיה היא שלאחר גיל הינקות, גופנו מעכל את החלב באופן חלקי בלבד וחלק ממרכביו הינם קשים לעיכול ועל כן גורמים לכאבי בטן, גזים, שלשול ואף בהמשך לרגישיות ואלרגיות שונות.

 חלבון החלב - אחד מגורמי האלרגיה העיקריים:

זהו סוג החלבון הנחשב כיום על פי הרפואה כאחד מגורמי האלרגיה העיקרים למערכת העיכול ולגוף כולו. יותר מ 30% מהאוכלוסייה רגישה לחלבון זה. מי שצורך מוצרי חלב לצורך השלמת חלבון, מכניס לגופו למעשה חלבון אשר הגוף אינו מצליח לפרק באופן מלא. חלבון זה גורם לנזק ברקמות המעי, לרגישויות, לאלרגיות ולבעיות שונות. ראו מחקר בנושא: חלבוני החלב כאלרגנים קטלניים - איגוד הרפואה הישראלי

 סוכר החלב - חסר באנזים הלקטז:
סוכר החלב ידוע מאד בבעיית הפירוק והספיגה שלו בגופנו בשל חסר באנזים הלקטז המפרק סוכר זה. על כן אחוז האי סבילות ללקטוז הינה גבוהה ביותר ובישראל היא עומדת על מעל ל- 70%. אותה אי סבילות, או חוסר פירוק של הלקטוז, גורמת אצל אנשים רבים לכאבי בטן, שלשולים, רגישויות מעיים שונות ולאורך זמן, גם לפגיעה בדופן רקמת המעי.

 החלב של פעם הוא לא החלב של היום:
גם בעבר, בעת העתיקה (אבל לא כל כך עתיקה, כי גם הפרה הינה חיה אשר בויתה על ידי האדם), כאשר היו משתמשים במוצרי חלב פרה, החלב לא היה עובר את אותם תהליכים אשר הוא עובר היום (ראו בהמשך).
רוב החלב שהשתמשו בו בעת העתיקה, היה ברובו חלב צאן - כבשים, עזים וחלב נאקות. הרכבם הכימי של חלבים אלו, שונה באופן מהותי   מהרכבו של חלב הפרה. כמו כן, אין זה היה נהוג לשתות את החלב כמו שהוא. לרוב החלב עבר תהליך של החמצה והתססה אשר הפך את מרכיביו זמינים יותר לגופנו.

התהליכים שעובר חלב הפרה:

אם דיברנו על החלב של העת העתיקה, החלב של היום זהו מוצר אחר לגמרי. נתחיל מהפרה עצמה:

הורמוני מין:
בכדי שפרה תיתן חלב, היא צריכה להמליט. לצורך כך מגדלי הפרות שומרים על הפרה במצב כמעט תמידי של הריון לאורך רוב השנה ברציפות. על כן, רוב החלב המופק מהפרה נעשה כאשר הפרה בהריון או מייד לאחריו והתוצאה היא חלב הרווי בהורמוני מין כדוגמת אסטרוגן ופרוגסטרון. צריכה מרובה של הורמונים אלה, מקושרת כיום להתפתחות מינית מואצת בילדים (ובמיוחד בילדות), אקנה, עוררות מינית מוקדמת, פגיעה בפוריות הגבר ובמיוחד תהליכי גידול סרטנים הורמונליים.

הורמון ה IGF-1:
הורמון זה קיים ברמה גבוהה בחלב פרה ומטרתו להאיץ את גדילתו של העגל בתקופת היניקה. בשנים האחרונות מחקרים שונים מראים קשר בין הורמון זה למחלות סרטן כדוגמת סרטן הערמונית בגברים, סרטן בילדים, סרטן השד ועוד... הורמון זה מפריע למערכת החיסון לחסל תאים, הוא מאיץ את קצב צמיחת התאים בגוף וכיום הוא מוגדר על ידי ארגוני הרפואה כ"שותף מרכזי בהתפתחות סוגי סרטן שונים". כמו כן, הוא ידוע כטריגר משמעותי בילדים עם קשיי קשב וריכוז.

שומן החלב:
חלב הפרה עתיר בשומנים רוויים וכולסטרול. אלו מעלים את הסיכון ללקות במחלות לב וכלי דם שונות.
החלב הינו מזון עתיר שומן, המיועד לגדילה וצמיחה מהירה (זוכרים את ה IGF) בשילוב עם השומנים שלו, הסוכרים, וההורמונים השונים, החלב הינו זרז נהדר להשמנה במיוחד בילדים אשר רקמותיהם נמצאים בתהליך של ביסוס וגדילה. לא מספרים לנו אבל צריכה של 3 מוצרי חלב ביום בממוצע, עוברת את כמון השומן הרווי ליום המומלצת לילדים על פי ארגון הלב האמריקאי.

על כל הנושאים הללו תוכלו למצוא הרחבה בקישורים בתחתית הדף

תהליכים תעשייתיים שונים:

 פיסטור:
פיסטור הינה שיטה, שמטרתה העיקרית היא שימור המזון. בתהליך הפיסטור מחממים את החלב לטמפרטורה שבה כל החיידקים הקיימים בחלב נהרסים. על ידי כך, מאריך היצרן את אורך חיי המדף של המזון. החלב מטוהר מחיידקים והופך ל"סטרילי".
מבלי להיכנס לעומק הרעיון של פיסטור והבעיות שהוא יצר לאורך ההיסטוריה, בתהליך זה מאבד החלב את כל הרכיבים החיוניים ומאבד מחיוניותו. להבדיל, בתהליכי שימור עתיקים, היה נעשה שימוש בחיידקים טובים (התססה) אשר היו "מכינים" את החלב לזמין יותר וקל לעיכול לגופנו ועל ידי כך נמענו חלק מנזקיו.
בנוסף, בחלב ישנו מעט פלואור הנחשב כחומר חשוב ביותר לבניית העצמות, השיניים ועוד. לצערנו תהליך הפיסטור הורס את הפלואור.
חשוב לציין כי כיום, אין ברירה והחלב חייב לעבור תהליכי פסטור ואין אנו מנסים לעודד לצריכה של חלב לא מפוסטר, אך עלינו להבין את המחיר של תהליך זה ואיכות המוצר המתקבל.

 הימגון:
פירוש המילה הומוגני בעברית הוא אחיד, לאחד.
לאחר החליבה, חלב אשר נמצא במצב סטטי, מתפרק למרכיביו הטבעיים: שומן, חלבון ונוזל, דבר הגורם להופעה של גושים, משקעים ומרקם בלתי אחיד אשר אינו נעים לשימוש. בכדי לשמור על המרקם האחיד של החלב, יורים את החלב דרך צינור דק במיוחד בלחץ גבוה מאד אשר גורם לריסוק מכני של כדוריות השומן שבחלב. ריסוק זה מונע את היווצרות הגושים והמשקעים והחלב הופך לחלק ואחיד. על כן הוא נקרא הומוגני.
תהליך זה, יחד עם תהליך הפיסטור למעשה "הורגים" את החלב ומוציאים ממנו את חיוניותו הטבעית. אותה חיוניות אשר היתה נשמרת בתהליכי שימור עתיקים. לצערנו, תהליכים אלו אינם מתאימים לצרכי התעשייה של היום.

מיליארד סינים אינם טועים:

עובדה מרעישה... אצל הסינים ובעמים ושבטים נוספים, שלעולם לא צרכו מוצרי חלב, לא נמצאו חסרים תזונתיים כדוגמת חסר בסידן.

מוצרי חלב נחשבים על פי הרפואה הסינית כקרים ולחים. מזון קר הינו מזון הפוגע בכל תהליך העיכול ומחליש אותה במיוחד בילדים. הוא עלול לגרום לכאבי בטן, שלשולים, ספיגה לקויה, אנמיה, חולשה של מערכת החיסון  ועוד...

בנוסף, אחד הדברים הידועים הוא כי מוצרי חלב פרה (וגם חלב כבשים או עיזים, אך באופן מועט יותר) גורמים באופן מובהק להיווצרות של ליחה במערכת העיכול ומערכת הנשימה. ליחה זו עלולה לבוא לידי ביטוי כדלקות אוזניים, נזלות, מחלות חוזרות, ברונכיט, שלשולים ועוד. הימנעות ממוצרי חלב במצבים אלו, עושה פלאים אצל מרבית הילדים (במידה והגורם לכך הוא אכן החלב).

 תרכובת נפץ
השילוב של החלבון האלרגני, סוכר החלב עתיר הקלוריות, שומנים רוויים, כולסטרול, הורמוני מין והורמוני גדילה, תהליכים תעשייתיים של הימגון ופיסטור ופוטנציאל ליצור ליחה, כל אלו יוצרים מזון המהווה חומר נפץ לגופנו שתוצאותיו ניכרות כבר בגיל הילדות ועד גילאי הזקנה.

אתם שואלים אלו מחלות עלול לגרום החלב? המון! אין טעם להתחיל ולפרט כיוון שתוכלו למצוא זאת בקישורים שהכנו לכם כאן למטה, אך אם מבינים את תרכובת הנפץ הזו, אצל כל אדם וילד התופעות יכולות להיות שונות בהתאם לגנטיקה, חולשה מולדת, אורח חיים ועוד.
 

לא הרחבנו כאן על נושא חשוב ביותר והוא מיתוס הסידן שבחלב וחברו ההדוק הזרחן. עליהם תוכלו לקרוא במאמר הי סידן לאן אתה בורח - הקשר שבין סידן ומחלת האוסטטאופורוזיס
 

וכעת שאלה...

נניח שרק 50% מהרשום לעיל נכון או אפילו רק 30%. האם הייתם נותנים לכם ולילדכם מוצר כל כך שנוי במחלוקת?
תשובתנו האישית היא לא! 

כיום קיים מגוון כל כך רחב של מוצרי מזון בטוחים ובריאים, אז למה בכלל לנסות משהו עם כזה פוטנציאל מזיק?

לאלה מכם שקשה להם להיפרד מ"המזון" הזה, הכנו מספר דגשים חשובים:

  • ראשית, הימנעו משתיית חלב ניגר ככל האפשר. זהו החלב הקשה ביותר לפירוק.
  • הימנעו מאכילת מוצרי חלב כשהם קרים. הוציאו אותם מהמקרר לפחות חצי שעה עד שעה לפני הארוחה ואם ניתן אף חממו קלות.
  • הימנעו מאכילת מוצרי חלב בשעה מאוחרת. חלבון החלב גם ככה קשה לעיכול.
  • העדיפו מוצרי חלב שעברו התססה כדוגמת קוטג'' או יוגורט.
  • אם יש ביכולתכם להשיג חלב לא מהומגן (חלב מלא), עשו זאת.
  • אחד מהשימושים הטובים בשומן החלב הינו חמאת הג''י. העדיפו אותו על פני שמנים פשוטים (לחצו למתכון).
  • העדיפו מוצרי חלב עזים וכבשים אך גם אותם הקפידו לא לצרוך ברמה יומית. גם הם בעלי אנרגיה לחה וקרה ושימוש רב עלול להחליש את מערכת העיכול. שימוש מתון לעומת זאת, יכול לתרום רכיבים תזונתיים חשובים לגופכם.
לוקחים אחריות

אם גם אתם רוצים לקחת אחריות על בריאות המשפחה ולעבור לתזונה בריאה, לחצו כאן ונוכל לעזור לכם לעבור את התהליך בקלות ובהנאה.
 
עוד בנושא:
 

 הי סידן לאן אתה בורח - המיתוס שבין סידן ומחלת האוסטאופורוזיס

 המרק שישמור לכם את הסידן בעצמות - הדרך הסינית לחיזוק הגוף בילדים ומבוגרים

 איך להכין גבינה עשירה בסידן ולא מחלב - גבינת שקדים טעימה ובריאה

 
להרחבת הידע - קישורים נוספים:

ניסינו להעביר את הידע בצורה שתהייה קלה לקריאה. לאלה מכם המעוניינים להתעמק בנושא מעט יותר,  הכנו מספר קישורים חשובים ואף קישורים למחקרים רפואיים מקצועיים בנושא:


סרטונים בנושא:


מחקרים בנושא חלב ומחלות נפוצות:
 
שני קישורים לכתבות באותו נושא:

 
שלכם,
צוות מרפאת עידנים 09-7430045
רפואה עתיקה - בעידן חדש
הבית לבריאות המשפחה
 
אהבתם? הטיפ עזר לכם? שתפו!!!
  
הגעתם לכאן במקרה? אתם רוצים לקבל עוד טיפים שיעזרו לכם לשמור על בריאותכם ובריאות משפחתכם? לחצו כאן  
 
 


Go Back  Print  Send Page

   תוכן אתר זה הינו לצורכי מידע בלבד ואינו מיועד לאבחנה או טיפול של כל מצב רפואי כל שהוא

עמוד הבית  |  צוות המומחים של עידנים  |  הקטנטנים של עידנים  |  מתנות לבחירתכם   |  סרטונים  |  צרו עמנו קשר

                        מפת האתר  |  חזור למעלה 

מרפאת עידנים | רחוב הצומת  9, כפר סבא | 09-7430045 | clinic@idanimclinic.co.il | כל הזכויות שמורות  |  צור קשר 
לייבסיטי - בניית אתרים