מרפאת עידנים - טיפטיפול קיץ
 טיפטיפול קיץ     
דף הבית >> ספריית הטיפים שלנו >> טיפטיפול קיץ
 
 
אורח חיים ותזונה בקיץ

 

לכבוד הקיץ שהגיע, כתבנו טיפ,

עם המזגן כבר לא נזיע, אבל זה לא מחליף

את העונה שמגיעה, תציצו בחלון

ולקראתה עם המקלדת, כתבנו גם מתכון...


(על פי "לכבוד הקיץ" \ גזוז - דני סנדרסון)


רגע לפני שאתם עוברים ליוטיוב למצוא את השיר המקורי של גזוז (מומלץ בחום), קחו לכם כמה דקות.

המידע שלפניכם, במידה ותחליטו לפעול על פיו, עשוי לשמור על בריאותכם!
 
קיץ ברפואה הסינית

הרפואה הסינית נולדה מתוך תצפיות של אלפי שנים בטבע, הבנת החוקים שלו, כיצד חוקים אלה באים לידי ביטוי באדם, בזמן בריאות ובזמן מחלה וכיצד ניתן להיעזר בחוקים אלה, על מנת לשמור על הבריאות, או לתקן בזמן מחלה.

אחד המודלים הבסיסיים ביותר, הוא מודל היין והיאנג.

גם אם אינכם מכירים את כל הרקע הפילוסופי, בוודאי נתקלתם כבר בסמל המפורסם המדגים את האיזון המושלם בטבע בין היין והיאנג ואת התנועה המתמדת ביניהם.

במעגל עונות השנה, הקיץ מהווה את שיא היאנג. ה-21.6, הוא היום הארוך בשנה והתקופה סביב תאריך זה, היא הזמן שבו אנו יכולים "לספוג" את החום הטבעי, הדרוש לקיומנו.
חום הוא הבסיס כמעט לכל תהליכי החיים בגוף. החל מתהליך העיכול, הפירוק והפקת האנרגיה הדורשים מעין בישול פנימי של המזון, דרך פעילות מערכת העצבים (רק תחשבו על תחושת הנימנום בקצה האף או האצבעות כשקר במיוחד), מערכת השרירים (בגלל זה חשוב לעשות חימום לפני פעילות גופנית) ועד מערכת החיסון (לא סתם הגוף מעלה חום בזמן מחלה).
החום שאנו סופגים בתקופת הקיץ מהווה את הבסיס והתבנית לחום הדרוש לתפקוד תקין של מערכות הגוף השונות, גם בעונות הסתיו והחורף.

על כן, ישנה חשיבות רבה להתאים את עצמינו, את אורחות חיינו ואת תזונתנו לתנאי הסביבה והאקלים, כן להיחשף (במידה) לתנאי האקלים בחוץ ולהמעיט בשימוש במזגן.

אז עכשיו אחרי כל ההקדמה הזאת, בואו נדבר תכל'ס :)

עקרונות לתזונה נכונה בקיץ:
תזונה:

לפניכם מספר כללים, אשר הקפדה עליהם תעזור לגופנו להיות מכוונים עם הטבע:
 

מטרת התזונה: ליצור תחושת קלילות ושמחה מבלי לפגוע בתפקוד העיכול.

בקיץ, מרבית האנשים מעדיפים מזונות קרים ומקוררים, מה שנראה לכולנו טבעי, אך צריכה מרובה של מזונות אלו, במיוחד אצל ילדים, תפגע ביכולת של מערכת העיכול לפרק, לעכל ולספוג את החומרים המזינים להם זקוק גופינו. דבר זה עלול לגרור סימפטומים שונים הן בקיץ ובסתיו אך במיוחד בחורף.

זאת אומרת צריכה של תזונה לא מתאימה, אורח חיים השונה מתכונותיו של הטבע, עלולים להביא לסימפטומים שונים, כדוגמת: נפיחות בטנית, כאבי בטן, שלשולים, הקאות, דלקות אוזניים, התקררויות והצטננויות, סינוסיטיס, דלקות ריאות ועוד.

צריכה קבועה לאורך שנים של מזונות קרים בכלל ובקיץ בפרט, עלולה להוביל להופעה של מחלות כרוניות שונות כדוגמת סכרת, אנמיה, טחורים, אלרגיות, שלשולים, מחלות מעיים ועוד ועוד...

אז איך נוכל למנוע את מחלות/תסמיני הקיץ?

 שיטות בישול מומלצות לעונת הקיץ:

השריה בתבלינים, סלט לחוץ, טבילת ירקות ופירות במים רותחים, מרק קיצי, טיגון קצר במים/שמן, אידוי, הנבטת דגנים.
שימוש בפחות מלח ושמן, בישול קצר יותר ולרוב עם יותר נוזלים.

לא מומלץ: צלייה, חריכה, קלייה וטיגון של מזונות.

הרבו במזונות המכילים נוזלים רבים והפחיתו מזונות "יבשים" ומלוחים (קרקר,ביגלה,פיצוחים).

מהו המזון המתאים לקיץ?

 אכלו כמה שיותר טרי, פשוט וקליל.

 ארוחה כבדה ומורכבת מצירופים רבים מכבידה על מערכת העיכול.

 המעיטו במזונות מן החי ובשמנים והרבו בתזונה צמחונית הכוללת דגנים מלאים ,קטניות מונבטות, ירקות ואצות.

 השתמשו במזונות המבשילים בעונה זו וגדלים באזורינו.

 על פי הרפואה הסינית בקיץ עלינו לאוורור את גופנו בעזרת פתיחת נקבוביות העור. כדי לעשות זאת עלינו להשתמש בטעמי המזון ובתבלינים.

 הטעם החריף נחשב לטעם מניע ומשחרר. צריכה מועטת של מזונות חריפים בעלי חריפות קלה תיצור תנועה כלפי חוץ ותקל על עיכול המזונות
      החיים הרבים שאנו צורכים בקיץ, אך אם נגזים עם הטעם החריף ניצור חום פנימי בנוסף לחום הקיץ החיצוני.

 מזונות ותבלינים מומלצים: פלפל אדום/פפריקה, כוסברה, ריחן, המלחה קלה עם רוטב סויה או מיסו בהיר.


כהרגלנו - הכנו בשבילכם טבלה המרכזת את המזונות המומלצים לקיץ:

להורדת הטבלה, גללו מטה והכניסו את פרטיכם בתיבת הרישום. הטבלה תשלח ישירות לתיבת המייל שלכם.
 
סוג המזון: דוגמאות:
חלבון מן החי:
בקיץ ממעיטים בחלבונים מן החי, תוספת החלבון היא חיונית, אך לא עיקר המזון
עוף
• הודו
• דגים בעלי בשר לבן
דגנים מומלצים: 
כ - 50% מנפח הארוחה
 
אורז ארוך
• אורז שחור
• קינואה
• תירס
• אטריות סובה
קטניות:
עד 10% מנפח הארוחה
 
• פול
• סויה שחורה
• שעועית שחורה
• טופו
• תורמוס
• עדשים אדומים (לא בכל ארוחה)
ירקות מועדפים:

כ - 35-40% מנפח הארוחה.
בקיץ נרבה בירקות ונעדיף עליים רחבים.
 

שימו לב הדרך המומלצת לאכילת הירקות היא כסלט לחוץ, טבילה במים רותחים או הקפצה. אך בשום פנים ואופן לא קר ישר מהמקרר!

• עלי סלק                      

• מנגולד
• תרד
• עלי גפן
• חסה  
• במיה 
• מלפפון            
• צלפים         
         
פירות מועדפים:

יש להימנע מפירות טרופיים.

 
• תות
• דובדבן
• אבטיח
• משמש
• מלון
• ענבים
זרעים, אגוזים ושמנים:

כ - 1% מנפח הארוחה.

שמן תירס
• שמן חמניות
• פשתן

זרעים:
• שקדים
תבלינים ומזונות נוספים המתאימים לקיץ:
פפריקה

• אצות: נורי, אגר, טפיוקה


להורדת הטבלה, הכניסו את פרטיכם בתיבת הרישום מטה. הטבלה תשלח ישירות לתיבת המייל שלכם.

זכרו, תזונה מתאימה לקיץ, תתמוך במערכת החיסונית ותעזור לגופנו לעבור את הקיץ בבריאות תקינה.

 
אז מה עושים כשבכל זאת מתחשק גלידה או אבטיח?

הכל שאלה של מינון. במידה והבריאות תקינה אפשר לאכול מהם פעם בשבוע ולא הכל באותו יום.

הוציאו פירות וירקות מהמקרר כשעה לפני האכילה.

המנעו משתייה קרה מהמקרר או עם תוספת קרח. (כן כן, הכוונה גם לאייס קפה)

שתו כוס חליטת צמחים פעם ביום כדוגמת חליטת שומר, זוטה, לימונית או לואיזה.

לשמירה על מעכת העיכול של ילדכם, שלבו מרק בתפריט השבועי.



ומה עם הילדים?

הסבירו להם את הבעייתיות עם האוכל הקר וחישבו עימם על פתרונות חלופיים:
פופקורן, סלט פירות עם דובדבנים, מישמשים לשם אסיפת גוגאים ופעם בשבוע קרטיב או גלידה בבריכה או בים (במידה והילד אינו מצונן).


שבו וקראו עימם את העמוד הזה. זה יהפוך אותם להיות חלק מהתהליך ויעזור להם להבין מה טוב ומה לא.
 

ומה אם כל זה לא עזר ובכל זאת חלית?

 

ראשית, חשוב להדגיש שלא כל הצטננות היא משהו רע אשר חייבים להילחם בו בכל האמצעים. למעשה זה אפילו חיוני לתרגל פעם-פעמיים בשנה את המערכת החיסונית שלנו בהתמודדות עם העולם החיצון. אולם, במקרים של מחלה הנמשכת מעל למספר ימים, או מחלה החוזרת על עצמה יש לבדוק מה הסיבה לכך. לשמחתנו, אנו במרפאת עידנים מלווים מאות משפחות בכל שנה החל מטיפולי חיזוק ומניעה של מחלות וכמובן בטיפול במצבי מחלה מגוונים.

אנו מזמינים אתכם להתייעץ איתנו בכל מצב רפואי, בשביל זה אנחנו כאן :)
 
 
לקבלת טבלת התזונה המומלצת לקיץ, הכניסו את פרטיכם בתיבת הרישום והטבלה תשלח ישירות לתיבת המייל שלכם
 
[[ טופס מוטמע]]
אהבתם? הטיפ עזר לכם?  שתפו אותי בפייסבוק

 פיספסתם? הנה שוב הקישור למתכון לסלט לחוץ קיצי
 האם קיבלתם את טיפטיפול יתושים שלנו? שווה להציץ!
הילד שלכם חולה שוב ושוב? אתם חייבים לגלות מה יהפוך את הילד שלכם לילד בריא!


 

 
זכרו: חכמים בקיץ - בריאים בחורף!
 
שלכם,

צוות מרפאת עידנים 09-7430045
רפואה עתיקה - בעידן חדש
הבית לבריאות המשפחה

בא לכם לפרגן או לשאול ? אתם מוזמנים לעשות זאת כאן למטה
הגעתם לכאן במקרה? אתם רוצים לקבל עוד טיפים שיעזרו לכם לשמור על בריאותכם ובריאות משפחתכם?
 


Go Back  Print  Send Page

   תוכן אתר זה הינו לצורכי מידע בלבד ואינו מיועד לאבחנה או טיפול של כל מצב רפואי כל שהוא

עמוד הבית  |  צוות המומחים של עידנים  |  הקטנטנים של עידנים  |  מתנות לבחירתכם   |  סרטונים  |  צרו עמנו קשר

                        מפת האתר  |  חזור למעלה 

מרפאת עידנים | רחוב הצומת  9, כפר סבא | 09-7430045 | clinic@idanimclinic.co.il | כל הזכויות שמורות  |  צור קשר 
לייבסיטי - בניית אתרים