מרפאת עידנים - להבריא את התזונה בבית



להבריא את הבית בזכות הקורונה

 

האביב ופסח זו תקופה מצויינת להתחלות של דברים חדשים. תקופה נהדרת לניקוי וסילוק דברים שאגרנו וצברנו, אם בבית, אבל במיוחד בגוף ובנפש.

ההכנות לפסח

כולנו מכירים הרבה מאד אנשים שמקפידים להכין את הבית לפסח. הם עובדים ממש קשה, עוברים על כל פינה, מסלקים שאריות חמץ, מוציאים כלים חדשים, זורקים דברים ישנים ועוד… "עושים פסח". זו עבודה קשה ללא ספק. עכשיו כשרובנו ב"חופשת הקורונה" יש יותר זמן, אז עושים זאת עוד יותר מבכל שנה. 

כל מי שמכין את הבית שלו לפסח מכיר את התחושה הטובה שזה יוצר, תחושה של ניקיון, של התחדשות, של פינוי מקום והרגשת הקלה. זו התחושה של האביב, התקופה שבה גם הטבע עובר את ההתחדשות וההתרעננות. 
 

אבל מה לגבי הגוף שלנו? מה אנחנו עושים בשביל שגם הוא יזכה להתחדשות, לניקוי שיעזור לו להתחיל דברים מחדש? להתרענן? 

האביב ופסח, זו התקופה הנכונה להעניק לגוף שלנו את ההזדמנות הזו. חשוב לנקות, לחדש ולרענן לא רק את הבית, אלא גם את הגוף שלנו. ולא חסר ממה. ממזונות מתועשים, ממזונות עשירים בחיטה וקמח לבן, ממזונות שומניים, ממזונות מלאים בחומרים שונים, מסוכר, מתרופות ועוד. גם את הנפש שלנו חשוב לנקות, מכל העומס, הלחץ, שעות העבודה הרבות, השינה הלא משהו… גוף שאינו נקי, אינו יכול לקבל את האנרגיה של ההתחדשות והרעננות. ריסטארט נחוץ לכולנו.

זה מזכיר לי סיפור זן נחמד, אצרף אותו בסוף המאמר.

על אחת כמה וכמה בתקופה הנוכחית שהעולם מתמודד עם מגפה לא קלה בכלל, אפשר לומר שאם היו מאפשרים לי לבחור מהי התקופה "הטובה ביותר" שהמגפה הזו תופיע, ללא ספק האביב זו התקופה המושלמת. 

זו התקופה שנותנת לנו את כל הכוח שצריך בכדי לפרוח, לפרוץ קדימה, להתעצם. ובכדי למנוע מחלות או להתמודד איתן, עלינו להיות כמה שיותר נקיים, פיזית, נפשית ורגשית ועם אנרגיה חדשה של פריצה, כוח ולבלוב שיאפשרו לגוף להשקיע את המשאבים בהתמודדות הנחוצה. 

זו גם התקופה הטובה ביותר לשנות הרגלים אצל כולנו במיוחד אצל הילדים שלנו. לסלק את הישן ולהכניס את החדש. 

אמנם סדר היום של כולם השתנה, הילדים בבית, חלק ניכר מההורים לא עובדים ויש סוג של חוסר סדר.

אבל, זו ההזדמנות הטובה ביותר שניתנה לכל מי שאי פעם רצה להכניס הרגלי אורח חיים הביתה והתקשה לעשות זאת.

איך זה יכול להיות?

  • בחלק גדול מהמשפחות לפחות אחד מההורים בבית ויש מי שילווה את המשפחה בתהליך.
  • הילדים לא לחוצים או עמוסים בשיעורי בית, עבודות, חוגים, משימות.
  • הילדים לא נפגשים עם חברים, לא יוצאים לטיולים, אין טיסות, מקומות בילוי סגורים ויש לכל המשפחה מלא זמן פנוי במרחב משותף.
  • הילדים חווים משהו גדול מאיתנו, עוצמתי ביותר. כולם עוקבים אחרי מגפת הקורונה, יש הרבה חשש ואי וודאות. הם פתוחים לקבל משהו שיעזור להם וייצור אצלם ביטחון ושקט.
  • ישנה עלייה משמעותית במודעות לבריאות בחודש האחרון בעקבות מגפת הקורונה. 

כל אלו מאפשרים לנו להכניס תהליכים חדשים הביתה ולהעזר במה שקורה בחוץ.

מה הקשר? 

זו הזדמנות להסביר לילדים (ולעצמנו), שאולי גם מאד חוששים מהוירוס, שבכדי לא להידבק או להכין את הגוף למחלה שתעבור בצורה קלה ובטוחה, כדאי מאד לשמור על אורח חיים בריא. בעצם זה כלל המפתח ואנו רואים זאת בכלל העולם, שמי שהגיע בריא להדבקות הוא עובר את המפגש עם הוירוס בצורה קלה ומהירה ותורם באופן מיטבי ליכולת ההתמודדות הפיזית עם המחלה. על כללי הבסיס לאורח חיים בריא, דיברתי לא מעט בפוסט כאן ובפוסט הזה, במאמר הנוכחי אני רוצה להתמקד יותר בהיבט של איך להכניס שגרת בריאות הביתה.

איך להפוך בלאגן לשגרה

קחו את הילדים יד ביד, שבו איתם ולמדו אותם כללי בסיס לתזונה בריאה (אפרט דוגמאות בהמשך). הסבירו להם מה ההבדל בין גוף בריא וגוף לא בריא, הראו להם את ההתרחשויות השונות בין גוף בריא שנדבק במחלה (אם בכלל) וגוף שאינו בריא. הסבירו להם שגוף חולה, לא נקי, חלש, שמגיע למפגש עם הוירוס (וכל מחלה אחרת), הסיכוי להידבק גבוה משמעותית ובהתאם גם ההתמודדות של הגוף עם המחלה תהיה קשה וארוכה יותר. אם אנחנו רוצים לשפר את הסיכויים שלנו לעבור את הוירוס בשלום ולהיות חסינים אליו ולמחלות אחרות, צריך להקפיד על תזונה נאותה. זו האחריות המנימלית שלנו כהורים ללמד את המשמעות של להקדים תרופה למכה.


אבל יש בעיה. לילדים קשה להרגיש משהו שהם לא חוו. קשה להם לתפוס ולקבל שינוי פתאום סתם ככה ולשנות את מקום הנוחות אליו הם הורגלו (על ידנו המבוגרים אמנם). מצד שני, לשמחתנו הרבה יותר קל לעזור לילד לעבור תהליך מאשר למבוגר והאחריות כהורים היא עלינו כמובן.
לכן בכדי שהם יתרגלו בקלות למצב חדש ואולי אפילו יהיו יוזמים ופעילים בו, צריך שהתהליך יכלול חוויות אישיות. אנחנו צריכים ליצור אצלם את התחושה הנדרשת שתוביל להם לרצות שינוי. 

איך לעשות זאת בצורה בטוחה?
נסו לערב אותם במתרחש בארץ ובעולם עם המחלה. כמה חולים יש, כמה מתים, מהי המחלה, מה הוירוס עושה בגוף, מה ההבדל בין התפקוד של מערכת החיסון של גוף בריא או גוף חולה, מי הם האנשים שנפגעים קשה/מתים מהמחלה ועוד. אל תפחדו לחשוף אותם לנתונים. אומנם עשו זאת ברגישות ובעדינות בהתאם לכל ילד, אבל הצגת הנתונים יחד עם נתינת כלים, יוצרים אצל הילד בטחון והבנה לעומת מצב של חשש מהאי וודאות והלא נודע של המחלה. בהתאם, הכלים שניתן לילד, יצרו אצלו הבנה שיש דרך להתמודד ואפילו חשוב לעשות זאת והוא יהפוך להיות חלק פעיל בתהליך ויקח את זה איתו הלאה שנים קדימה. 
כללים בסיסיים - איך להפוך את הילדים לשותפים בתהליך

1. ארוחות מסודרות

נכון, זה חופש, הכל מבולגן, אבל אם לא תכניסו סדר, הבלאגן ימשיך. שלוש ארוחות בשעות קבועות מתחילות לתת תחושה של סדר ושל דגש על חשיבות התזונה בבית. לא מוותרים על ארוחות, מראים שתזונה היא בעלת משמעות. סדר מביא איתו גם תחושת ביטחון.


2. לא מוותרים על ארוחת הבוקר

ארוחת הבוקר היא הארוחה החשובה ביותר ביום במיוחד אצל ילדים. מגוון מחקרים מראים זאת בכל העולם. יתרה מכך, פתיחת היום בארוחה מכניסה את הילד לסדר ולהבנה שאוכל זה דבר חיוני לגוף. מהר מאד הילד ירגיש את ההבדל בגוף שלו בין אם הוא אכל או לא אכל ארוחת בוקר.

מתי לאכול - נסו עד שעה לאחר הקימה. תנו לגוף מעט זמן להתעורר ולאחר מכן שבו יחד עם הילדים לארוחת בוקר.


3. הילדים לא אוכלים לבד

הילדים של כולנו לומדים מחיקויים. אם אנחנו לא אוכלים ארוחות מסודרות, לא יושבים איתם לאכול, גם הם ינהגו ככה בהמשך. תהליך הכנסה של תזונה בריאה לבית צריך להיות סבלני ואיטי ועם דוגמה אישית. אי אפשר לצפות מהילדים לעשות משהו שאנחנו לא עושים.


4. לא אוכלים עם מסכים / עיתונים...

בזמן האוכל מרוכזים באוכל. מסכים, קריאה, מענה להודעות ועוד פוגע באיכות העיכול של המזון על ידי מערכת העיכול שלנו ומוריד את החשיבות מהאוכל ונותן לו מקום של - "בואו נסיים לאכול כבר, יש לי מלא הודעות, אני באמצע סרט... יש דברים חשובים יותר…" - תזונה היא הבסיס ההישרדותי של כל יצור חי. תנו לה את המקום שמגיעה לה.


5. דברו על אוכל בריא בבית כדרך ושגרה

חפשו מדי פעם כתבות ברשת, מאמרים, סרטונים שונים, אתרים, מדריכים אינטרנטיים ועוד שמדברים על תזונה בריאה. שתפו את זה עם הילדים שלכם. חשוב להכניס לבית התייחסות שוטפת של מזון בריא. למה גזר זה ירק בריא ותפוח אדמה פחות. עקבו אחר בלוגים, עמודים העוסקים בתזונה בריאה, ככל שאתם תצברו ידע, הוא יעבור לילדים שלכם והבית יתנהל בהתאם. 


6. לפנק, לפנק לפנק

ילדים זוכרים היטב מה ההורים שלהם עשו בשבילם. זה נחרט אצלם כל כך עומק, שזה עובר גם לדור הבא. בואו נעשה להם טוב בכיוון הבריא. אתם בבית ויש לכם קצת יותר זמן? תעירו אותם עם מיץ אשכוליות טעים שהכנתם בשבילם, תכינו להם כהפתעה ארוחת בוקר מגניבה ותסבירו להם כמה בריאה הארוחה שבחרתם להכין להם, תגישו להם מגש של פירות העונה חתוכים בשעת משחק וכל רעיון מגניב אחר. 


7. יחד - הסוד להצלחה

בכדי לגייס ילדים לתהליך, אי אפשר פשוט לתת להם הוראות וזהו. כי ככה אמרתי, כי זה מה שיש לאכול, כי זה לא בריא/בריא… זה לא עובד עם ילדים. ילדים צריכים לחוות חוויה, להרגיש, להיות שותפים, לקחת חלק. אתם מכינים צהרים? קראו להם וחלקו תפקידים. אחד מקלף את הגזר, השני רוחץ את הירקות, השלישי מבשל את הפסטה וכך הלאה. עשו את התהליך תמיד תוך כדי שיחה על חיי היום יום, זה מחבר ומגבש, הכניסו בדיחות, משחקי מילים, חידות, שירה, הומור, זכרונות משותפים ועוד. מעבר לכלים השימושים להמשך החיים בהכנת אוכל בריא, הם ממש יחכו לזמן של ההכנה המשותפת. זמן משפחה איכותי עם ערך רב. 


8. מה אוכלים היום?

ילדים הם יצור מאד יצירתי. אם תשתפו אותם בתהליכי ההכנה, תראו לאט לאט שהם מוצאים רעיונות מיוחדים בעצמם. חפשו איתם רעיונות לאוכל טעים ביוטיוב, באתרים,ספרים, תנו להם להתנסות לבד. ככל שהם יתנסו יותר, הם יהיו מחוברים לנושא התזונה הבריאה וימציאו דברים משלהם עם החומרים הבריאים שתספקו להם. 

אשתף בדוגמה אישית מהבית שלי: בחופשת הקורונה הנוכחית, הבת הצעירה שלי (11) התלבטה מה לאכול בארוחות הבוקר שלה. לא בא לה לאכול כל יום אותו הדבר בימים אלו (מוכר?). בחשיבה שלה יחד עם אשתי, היא הגתה רעיון, אני אוכל כל בוקר ארוחה בצבע אחר. וככה עבר לו שבוע של ארוחת בוקר המכילה מגוון מזונות באותו הצבע. כעבור שבוע היא רצתה שינוי והפעם עלה הרעיון שהיא תכין פתקים עם מגוון רעיונות לארוחת בוקר. ביקשה רעיונות מהאחים שלה ומאיתנו, רשמה כל רעיון על פתק, קיפלה ושמה בכלי. עכשיו כל בוקר היא נוטלת מהכלי שלושה פתקים ובהתרגשות גדולה פותחת אותם לראות מה יצא, כי זו ארוחת הבוקר שלה. עד הרעיון הבא :) 


9. למדו את הילדים על מרכיבים לא בריאים

בחרו אחת מהאריזות של מוצר מתועש שקיים בביתכם וקראו ממה הוא מורכב. קראו קצת על אותם מרכיבים הנשמעים לכם כדברים שאינם תזונה. מהם צבעי מאכל, מהו מונוסודיום גלוטמט, שומן מוקשה, חומצה זרחתית, אשלגן ברומט, סודיום ניטראט, מהם חומרים מגבירי טעם ועוד… 

ואז מדי פעם הראו לילדים ממה מורכבים המזונות הללו. תנו להם כלים להבחין בין מזון בריא יותר או פחות והסבירו להם מה זה עושה לגוף שלהם.


10. זרקו יחד איתם את מה שלא בריא

אם כבר התחלתם ללמד אותם מה לא בריא, זו הזדמנות מצויינת להתחיל ולזרוק יחד איתם מזונות המכילים דברים שאינם בריאים לגוף שלנו (ניקוי פסח). הסבירו להם שבכדי לשמור על גוף בריא וחזק, צריך להזין אותו במזון תואם. מזון לא בריא, יפגע בגוף שלהם ומקומו ב...פח האשפה. עשו זאת איתם לאט לאט. 


11. לא לוקחים ילדים לסופר אלא אם...

זה משפט קצת נחרץ אבל רוב ההורים מספרים שללכת עם הילדים שלהם לסופר זה פשוט סיוט. הילד לא מפסיק עד שקונים לו את…
אישית, אני חושב שלקחת ילד לשוק/סופר זה דבר נפלא, חוויה כיפית אם עושים אותה נכון. 

במיוחד אם כבר עברנו איתו את התהליכים שמצוינים מעלה ואז כאשר הוא מבקש ממתק (לדוגמא), מבקשים מנו לקרוא ממה מורכב אותו "מזון". לרוב הוא כבר יבין לבד שלא ממש כדאי לו. מייד אחרי זה שלחו אותו להביא משהו טעים ובריא כמו, בוא נלך לבחור תפוחים טעימים. איזה תפוח בא לך? 


12. סדנאות תזונה בריאה עם הילדים

יש מגוון סדנאות נחמדות של אפייה בריאה, בישול בריא ועוד. מעבר לידע שרוכשים בהם, החוויה המשותפת מעניקה לילדים הבנה על חשיבות הנושא ושמה אותו בחזית. אל תלכו לכל סדנה, בדקו קודם מהי הסדנה, עם אלו מרכיבי מזון אתם עומדים להיפגש שם והתאימו אותה לצורך שלכם. לא כל "סדנת תזונה בריאה" היא באמת סדנת תזונה בריאה.


13 מה כן/לא כדאי לאכול - עקרונות בתזונה בריאה 

יש מגוון דברים שיש לשים עליהם דגש בתזונה בריאה.
זה עולם מלא וגדול, אבל את העקרונות הבסיסים והחשובים ביותר, ריכזנו לכם במאמר הזה. ממליץ לקרוא אותו וליישם לאט לאט.

כן, הורידו את שני המדריכים הבאים מהאתר שלנו. הם יתנו לכם בסיס מצויין להתחלה עם הרבה רעיונות והבנה. קראו אותם יחד עם הילדים.
 

מעשה בסנדוויץ' - המדריך השלם לארוחת עשר בריאה

תזונה נכונה להצלחה בלימודים - המדריך שיקפיץ את ילדכם בלימודים!


ולסיום זכרו, להעביר את הבית לתזונה בריאה זה תהליך שצריך בו סבלנות וזמן. זמן כרגע יש לחלק גדול מאיתנו וזה כבר יתרון. יתרון נוסף הוא בתקופה זו שהמודעות לבריאות והחשיבות שלה היא בכותרות בימים אלו והילדים מודעים לכך ומרגישים זאת. הם רק מחכים להכוונה שלכם. 

יש משפט שאני מדגיש להורים רבים במרפאה בתהליך גידול ילדים שאומר - "מה שמתמקדים בו גדל"! התמקדו תמיד בטוב, בבריאות, בתזונה בריאה ומזינה ואט אט תראו את התוצאות מגיעות גם אצלכם.
 

ועכשיו לסיפור הזן שהבטחתי

פרפוסור מכובד שהיה גם מרצה בכיר וידוע באוניברסיטה מוכרת שמע על תורת הזן והחליט שהוא רוצה ללמוד אותה והתחיל במסע ארוך ומפרך במטרה להגיע למנזר הממומקם על קצה הר גבוה בהודו הרחוקה וללמוד מהמאסטר הידוע ביותר בתחום.
הוא עבר מרחקים עצומים, הפליג באונייה למשך חודש ימים, נסע ברכבת שלושה ימים רצופים, רכב על סוסים, הלך ברגל עד שהגיע להר עליו ממוקם המנזר. בכדי להגיע למנזר היה עליו לטפס 9000 מדרגות תלולות. הוא קם מוקדם באותו הבוקר והחל לטפס. הוא טיפס וטיפס עד שהגיע לפנות ערב מותש ועייף למנזר. דפק על דלת המנזר, הדלת נפתחה ומולו עמד המאסטר עצמו. 

אמר הפרופסור, שלום, אני פרופסור שמלמד באוניברסיטה הזו והזו, למדתי את זה וזה, כתבתי את המאמרים האלו והאלו ועברתי מסע מפרך בן שלושה חודשים בכדי להגיע וללמוד ממך את תורת הזן. אודה מאד אם תוכל ללמדני מה הוא זן. 


המאסטר הכניס את הפרופסור והושיב אותו במטבח ובפנים מעט חמוצות הוא אמר, "אני מתנצל, איני יכול ללמד אותך זן. אבל אני יכול להגיש לך כוס תה אם תרצה". הפרופסור התרגז כל כך מבפנים, הרי הוא אדם מוכשר כל כך, איך זה שהמאסטר אינו מוכן ללמד אותו זן? אך הוא היה כל כך עייף וצמא מהמסע, שהסכים לכוס התה.

 

המאסטר הגיש כוס והחל למזוג לתוכה תה, הוא מזג ומזג עד אשר התה החל לעלות על גדותיה של הכוס ולהישפך החוצה. הפרופסור הביט בתה הנשפך מהכוס עד שלא יכל לשתוק יותר ואמר: "אבל אדוני המאסטר, אינך שם לב כי הכוס מלאה, לא יכנס כאן יותר תה…"

ענה לו המאסטר, "אתה הוא כמו כוס התה הזו. לא אוכל להוסיף לך משהו חדש עד שלא תרוקן את הישן"

 

כך גם תקופת האביב. אם לא נרוקן את הישן, נפספס את החדש והרענן.

חג אביב שמח
ואיחולי בריאות לכל עם ישראל

 
שלכם,
צוות מרפאת עידנים 09-7430045
רפואה עתיקה - בעידן חדש
הבית לבריאות המשפחה