מרפאת עידנים - ערב פסח בצל הקורונה


מה נשתנה דווקא בלילה הזה?
איך לאכול בחג ולשמור על המשקל והבריאות

בכל שנה אנחנו שולחים לכם טיפים להתמודדות עם ארוחות החג ושמירה על המשקל. 

השנה, החג הזה הולך להיות שונה, לכל בית ישראל.

הפסח הזה, רובנו הולכים לחגוג רק עם המשפחה הגרעינית. אני רואה בזה דווקא הזדמנות נהדרת לארוחה מיוחדת.

אני רוצה לספר לכם על המשפחה שלי

בדרך כלל, אנחנו חוגגים ביחד עם ההורים והאחים ומשפחותיהם ואתם בוודאי יכולים לנחש שכמויות האוכל והאפשרויות, הרבה יותר גדולות ממספר המוזמנים :)
מעבר לאוכל המסורתי שנהוג לאכול והברכות, יש כמובן את המנות העיקריות וכמובן מגוון קינוחים.

אבל השנה, בזכות כך שאנחנו חוגגים עם בני המשפחה הגרעינית בלבד, אנחנו יכולים להיות מאוד מדויקים בהרכבה של ארוחת החג. כי הרי, מי מכיר יותר טוב מאיתנו את הנפשות שיסובו סביב שולחן החג?

כך שהשנה, בשביל להרגיש מצד אחד שאנחנו באמת חוגגים ומצד שני שאנחנו מצליחים גם לשמור על הבריאות שלנו ושל בני המשפחה שלנו בתקופה זו, הכנו לכם שניים עשר כללים חשובים לתזונה בריאה בחג. 

מעבר לימי החג, רובנו נמצאים בסוג של חופש שעדיין אנחנו לא בטוחים מתי הוא יסתיים ואנחנו והילדים אוכלים יותר מבשגרה. הכללים לפניכם יעזרו לכם להעביר את התקופה ללא תוספת במשקל או פגיעה בריאותית.

נתחיל משלושת מילות המפתח לתזונה בריאה:

איזון, גיוון, מינון

מי שמקפיד על שלושת אלו, ללא ספק כבר עושה חצי מהדרך.

איך לעבור את תקופת החג והקורונה רזים ובריאים

1. הכל מתחיל כבר בהכנה
השנה לא יהיו אורחים ואנחנו יכולים להכין לנו את האוכל שאנחנו יודעים שהוא מתאים יותר ובריא יותר לבני המשפחה שלנו. שבו יחד והחליטו על תפריט מתאים שכולל בו גם את מאכלי החג, מנה עיקרית אחת או שתיים והרבה סוגי ירקות. הירקות תורמים לעיכול ומספקים לגוף מגוון רחב של רכיבי מזון הנחוצים לו בתקופה של התמודדות בהגנה מול מחלות.

2. קחו שתי צלחות - אחת קטנה ואחת גדולה
הקטנה למנה עיקרית אחת וטעימות מהתוספות. הגדולה לסלטים ומגוון ירקות מבושלים שמהם ניתן לאכול ללא הגבלה.


3. העדיפו מזון צלוי או אפוי על מטוגן
בחרו מנה עיקרית בשרית אפויה, או מבושלת ולא מטוגנת. טיגון עלול להכפיל את כמויות השומן והערך הקלורי.
 
4. אל תגיעו מורעבים לארוחה
הקפידו לאכול במהלך היום ארוחות קטנות ומסודרות כל שלוש שעות בערך ובשום אופן לא לצום. יש כאלו שחושבים שעדיף שיצומו לפני הארוחה הגדולה. ואז כשמגיע הערב, קשה לעצור את עצמך. כשמורעבים אוכלים כל דבר ובכמויות הרבה יותר גדולות. שלוש שעות לפני ארוחת החג, מומלץ לאכול ארוחה קלה, שיכולה להכיל מרק ירקות או פרי + אגוזים או סלט + טחינה/טונה או יוגורט + גרנולה.
 
5. התחילו את הארוחה במרק או סלט גדול
הכי טוב להתחיל את הארוחה עם מרק ירקות עשיר או סלט. אלה דלים בקלוריות, משביעים ומגבירים חילוף חומרים. ככה גם מגיעים למנה העיקרית חצי שבעים והיא לא תהיה כזו גדולה.


6. אכלו לאט - אין לאן למהר
בכדי שהמזון יתעכל למקסימום המיטבי, חשוב ללעוס היטב את המזון ולאכול לאט. התענגו על כל ביס. עשו הפסקה של כמה דקות בין המנות. תהנו מהחברה ועזרו לפנות ולהגיש. זכרו שתחושת השובע מגיעה תוך עשרים דקות מתחילת הארוחה. מזון לא מעוכל יוצר כאבי בטן, חוסר נוחות, עייפות, עצירות ומגוון בעיות.


7. נסו להימנע משתייה ממותקת ואלכוהול
במשקאות הממותקים והאלכוהול יש כמויות ענקיות של סוכר וקלוריות. אם כבר שותים, שתו מים (אפשר גם סודה) עם מעט לימון, מים עם צמחים (נענע, מרווה, עשב לימון).
הטיפ שלנו לתקופה הנוכחית - הכינו תה המורכב מ ג'ינג'ר, קינמון, כוכב אניס ומעט רכז תפוחים טבעי (ולימון לאוהבים). אפשר גם להגיש אותו בטמפ' החדר ולאוו דווקא חם. המשקה הזה תורם לעיכול ומחזק את הפעילות החיסונית בגוף שלנו. מומלץ לכולנו בתקופה זו וקחו בחשבון שבני הבית יאמצו אותו הלאה.


8. אל תוותרו על קינוחים - אבל בחרו בחוכמה

פרוסת עוגת שוקולד/שמנת יכולה להכיל כ - 600 קלוריות. בחרו קינוח פחות עשיר: עוגת דבש, סלט פירות, גלידה דלת שומן. אם קשה לוותר על הדבר האמיתי - קחו מראש שליש מנה ותתענגו על כל ביס.

הטיפ שלנו - הכינו מראש קינוחים בריאים ככל הניתן, מופחתי סוכר, חלב ושמן.

9. אל תתמלאו עד אפס מקום - תשאירו גם למחר
לקיבה לוקח זמן להעביר לנו את תחושת השובע. קיבה מלאה לא מצליחה לעכל את המזון, המזון לא מתעכל וזה הבסיס לבעיות עיכול שונות, חוסר ספיגה תקין של מזון ועוד. תזכרו שלכל חג במדינת היהודים יש עוד יום חג אחריו :). תשאירו אוכל למחר.

10. שמחה היא אם כל הבריאות
חגים זה הזמן לשמוח, לצחוק ולהיות עם המשפחה. הזמן הזה זו הזדמנות מיוחדת לדבר, לספר ולחזק את התא המשפחתי שלנו. שמחו כולם יחד, זה אחד הכלים הטובים ביותר לאיזון וחיזוק מערכת החיסון שלנו. גם אם אנחנו במתווה מצומצם יותר, תנו לאווירת החג להשרות עליכם את השמחה והאושר שלה.

11. עשו פעילות גופנית
למרות שאנחנו לא יכולים לצאת החוצה, יש מגוון דרכים להפעיל את הגוף. אפליקציות, סרטונים ביוטיוב ועוד. נצלו את המרחב הביתי והפעילו את כולם יחד לפעילות גופנית יזומה. פעילות משפחתית מגבשת, מהנה ובעלת השפעה בריאותית חשובה במיוחד בתקופה זו. וכמובן גם להוציא את מה שאכלנו אתמול בלילה.

12. שמרו על הבידוד אבל נצלו את הזמן שזכינו לו
כחלק מהערבות ההדדית של כולנו ובכדי שהמצב הנוכחי יגמר כמה שיותר מהר ונחזור לשגרה המוכרת ואהובה עלינו, הקפדה על כללי הבידוד והסגר הם הכרחיים לכולנו. הקפידו על כך אבל נצלו את הזמן הזה לפעילות משפחתיות מגבשות. אפשר לבחור על מה להסתכל בתקופה הזו, אני בוחר להסתכל על הטוב שהיא נותנת לנו. לעולם לא היתה לי ההזדמנות להיות עם בני משפחתי מעל חודש ימים ברצף שכזה במתחם הביתי. אנחנו מנצלים כל רגע וסביר להניח שכולנו נזכור זאת שנים קדימה. 


בברכת חג פסח שמח
ובריאות לכל עם ישראל
שלכם,
צוות מרפאת עידנים 09-7430045
רפואה עתיקה - בעידן חדש
הבית לבריאות המשפחה